First trip: Nickerie/Bigi pan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu First trip: Nickerie/Bigi pan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu

First trip: Nickerie/Bigi pan!

Door: Do

Blijf op de hoogte en volg Dominique

28 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we weeeeeerr back from the trip!
Voor de trip moesten we een hangmat hebben, dus die hebben we vrijdag nog even snel gekocht en antuurlijk tropical bush voor de muggen.....!
De trip Nickerie/Bigi pan zou bestaan om langs meerdere plaatsen/districten te rijden en te gaan varen in een bootje naar de bestemming, namelijk een pandje op het water.
We werdenn zaterdagochtend om half 8 opgehaald bij ons huisje, en reden daarna naar het vat om de rest op te halen. Daarna vertrokken we met 15 mensen plus de bestuurder.gids etc naar Sarmacca, waar de plaats Groningen bezocht zou worden. En vervolgens naar Coronie te gaan waar Wageningen ligt. In groningen hebben we ontbeten en waren er vissers fanatiek bezig. Er stonden veel herdenkingsbeelden van de slavvernij en er was een soort politiebureau. verder kwam ik erachter dat er in het water zeekoeien zaten daar, helaas niet gezien mja het was ook echt te groen haha!
Na wat foto's te hebben genomen zijn we doorgereden, over enge bruggetjes, langs regenwouden echt allerlei verschillende natuur/landschappen. We zijn een aantal gestopt voor lunch en plaspauzes. Tijdens zo'n pauze zag een gids een aapje in de boom en ja hoor wij komen eraan, gaat dat beest echt in het hoogste punt zitten!
Gelukkig is het Michelle gelukt hem er toch op te zetten. Ik hoop dat ik nu wel foto's kan plaatsen, want de vorige keer ging het niet goed!
We zijn ook gestopt bij een tempel van de Hindoes en daar stond een beeld van een vrouw op een krokodil. Ook hebben we het beeld gezien van de vrouw met een borst, die door een jaloerse dame eraf is gesneden! Brr. Verder ook veel zwerfhonden gezien, echt zielig!
na een lange busreis met veel mooie stopmomenten, kwamen we bij het water waar we de boot op zouden gaan. Toen we de bootjes zagen, dacht ik wel goh beetje laag misschien!! Mja ik ben dan ook echt een chicken haha!
hop in de boot en varen, na een stukje moesten we de boot over een helling/stuwdam duwen en konden we weer verder en echt mooie vogels gespot: buizerds, arenden, allerlei soorten reigers, grote Annies (zwarte vogel), ijsvogels, geel kop caracara, zwarte arm buizerd, moerasbuizerd and many more!!
Vervolgens zag ik een slang, dus ik zoooo keihard iets zeggen ahah, vond het doodeng en de gids voer een stukje terug. Het ging om een SUPERGROTE anaconda. Gelukkig was hij dood, wel zielig maar toch eng!
We hebben later nog een slang gespot, maar een stuk kleiner gelukkig. Er lagen ook veel dode vissen in het water, dit had denk ik te maken met de droogte.
Toen kwamen we bij de plek van bestemming, de slaapplek!
Het huisje stond midden op het water op palen, en we konden kiezen of we buiten of binnen sliepen in de hangmat, de wc was primitief en moest je doorspoelen met een emmer haha. Wij dames als ultimate survivors gingen buiten wel slapen, en cath en ik zonder hangmat! Na wat gepriegel hingen ze dan allemaal mooi en moesten we opschieten! We voeren namelijk weer uit met de boot om de rode ibissen te spotten. Die vliegen 's avonds naar een grote plek met allerlei bomen om te slapen en er komen ook reigers. Helaas zaten wij vast in een net en duurde het even, maar we hebben toch veel foto's kunnen maken en het was echt gaaf om te zien. Daarna hebben we lekker gegeten en zijn we 's avonds nog een keer gaan varen in het donker, nja donker het was volle maan dus het was nog vrij helder! We zaten weer vast in een vissernet, en ze plaatsen die ook wel illegaal hier vandaar! We hebben een slang gezien in de boom, maar de rest zat goed verstopt!
Daarna nog gezellig muziek aangehad en wat gedronken etc.
Toen slapen! Nja ik heb echt niet geslapen, had het koud en het waaide en poeh poeh, maar ik vond het wel gaaf ondanks het slaapgebrek. Ik sliep net en toen hoorde we een keiharde brul, Bert was met hangmat en al op de grond gevallen en die had echt onwijs pijn! Iedereen was wel meteen wakker, dus even later ontbeten en de boel opgeruimd. De mannen moesten 1 boot leegscheppen die was vol met water gekomen en zag je bijne niet meer haha! We zouden op kaaimannenjacht gaan, althans dat werd gezegd in de brochure, maar het water is zo laag dat ze wegtrekken en niet te zien zijn op dit moment. Echt een domper, maar we zijn wel gaan varen en het zonnetje brak door. We hebben vissen uit het visnet gejat, en Emily en ik hebben ons angst overwonnen en er smaen 1 vast gehouden! Wat een helden he hahah! Daarna nog doorgevaren en voor degene die wilden konden we uit de boot en insmeren met modder. Na enige twijfel dachten Ilke, Emily en ik van ja nu we er zijn moeten we het doen. Daar gingen we klots in het water, nadat we al die vissen in de boot hadden ( en je weet ik houdt echt niet van vissen). Je ziet niks door het water, dus dat maakt het eng en gatverrrrr die bodem voelt zo vies aan. Je zakt weg in een zachte smurrie haha. Het was wel leuk dat insmeren en na wat foto's en afspoelen weer in de boot! nog even bij het huis gechild, en daarna weer terugvaren. We zagen nu minder beesten, maar het was misschien nog te vroeg. Geen idee! Nadat we weer over de helling/dam waren gegaan gingen we niet terug naar de plek waar we gister uitvoeren, maar de andere kant op. We zagen mmooie natuur en nog wat vogels gespot. Opeens kwamen we de andere boot tegen en zijn we gestopt bij een rijstveld/verboden toegangsplek. De gids wilden even kijken voor kaaimannen, die daar schijnen te zitten. Na wat modderslijkers te hebben gezien in het water. Btw die beesten zijn echt raar die zitten onder water, maar de ogen drijven boven het water. Kwam onze gids weer terug, wij dachten ah jammer niks gevonden. Totdat we beseften dat de jongens er niet waren. Wij allemaal uit de boot en ja in een slootje zag je een klein koppetje uitsteken, na wat goed kijken bleken er wel meer te zitten. De gids ving hem met een stok en een touwtje. Daarna natuurlijk vasthouden en op de foto. Vervolgens liep iedereen weg en stond ik met 2 lieve meiden die het doodeng vonden. Aangezien Bert met rugpijn in de boot zat vonden we het wel zo solidair om hem mee te nemen. En wie was de klos om ermee te lopen. C'est moi, maarja ik was nu al over de angst heen haha.
Daarna weer terug gezet en weggevaren richting de bus. in de bus de muziek aan en veel mensen vielen in slaap.
We zijn 2 x gestopt, voor plaspauzes en dergelijke en de terugrit lekker zitten kletsen.
Na een lange rit zijn we weer thuisgekomen van een onwijs leuk avontuur!
Volgende week (net voor mijn verjaardag 9/10 feb gaan we waarschijnlijk de Brownsberg tour doen) so to be continued.
Nu is het maandag en gaan we zo weer naar het kinderhuis. De fotos volgen nog, maar het zijn er zoveel en heb ook nog niet alles!

Liefs!!!

• 28 Januari 2013 - 16:16

Femke:

Cool hoor! Wel spannend, en ik zou ook echt geen oog dicht doen buiten in een hangmat jakkie!! Haha hopelijk is het vandaag wat minder chaos in het tehuis en anders richt je ze maar eens even goed af! Ben je ook al bij plantages geweest? X