RECTIFICATIE: de 3 G's. Chaos Crisis in de zaal! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu RECTIFICATIE: de 3 G's. Chaos Crisis in de zaal! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu

RECTIFICATIE: de 3 G's. Chaos Crisis in de zaal!

Door: Do

Blijf op de hoogte en volg Dominique

25 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Goeiemorgen zonder zorgen, Althans bij mij is het morgen ;).
Hier een update van dag 5 en 6.
Dag 5 begon heel rustig met opstaan, beetje schoonmaken en opruimen etc.
Nog even lekker relaxt in de hangmat gelegen en contact gehad met Ilke. Ilke is ook een vrijwilligster via wereldwijd en zit 2 straten verder op in een huis. Zij werkt ook bij Arya en is hier al 2 weken. We hebben even wat recepten gecheckt op internet, die we misschien wel even gaan proberen. We zijn door de buurt wezen wandelen, maar de andere kant op bleek toch niet echt een succes. We hadden een beetje het gevoel richting een soort ghetto te lopene, dus zijn maar snel de andere kant op gelopen. Wel paar foto's geschoten en toen kregen we een licht buitje over ons heen (lees 5 druppels). We gingen lekker buiten zitten, toen er 's middags opeens vuurwerk de lucht in ging. Waarom dat was weten we nog steeds niet, maar het lijkt een soort gewoonte te zijn bij feestjes enzo.
Zachte muziek kennen ze bijna niet, je wordt soms wakker omdat er iemand keihard muziek draait of ze gaan hard zingen. Het heeft ook wel wat en je raakt er aardig aan gewend.
We hebben ons buurmeisje gezien, maar verder dan hallo kom je niet. Ze vindt het leuker om Moksi ( 1 van de honden te plagen ).
Ik heb om de hoek nog een soort buizerd iets gespot, maar de foto is niet gelukt, hij was te snel!
's Avonds tijdens het eten was ik letterlijk een held op sokken, want er verscheen opeens een albinoachtige gekko, ja gekko aangezien ik de afgelopen dagen riep dat er salamanders waren. Sally salamander is dus eigenlijk Geertruida gekko, en we hebben er nog 2: Gerrit en de albino achtige is Geke. Vandaar de rectificatie! Goor stapt op en GEER (truida) blijft.
Maargoed in ieder geval tijdens het eten kroop Geke naar beneden en kwam in mijn ogen te dichtbij :P, het is niet zo zeer dat ze eng zijn, maar hij ziet er gewoon vies uit en zijn staart lijkt net een wortel!
Na het eten ben ik buiten gaan zitten, maar niet onder het afdakje, want gekke Gerrit vond het nodig te slingeren aan de balken.
Ilke kwam die avond langs en toen hebben we even bijgekletst. We zijn even met haar meegeweest en hebben een aantal van haar huisgenoten ontmoet. Hele leuke mensen, die op verschillende kinderhuizen werken.
Emily en David lopen samen stage, Michelle werkt in een kinderhuis en Koen was net klaar, die vliegt zaterdag naar Nederland.
Lekker beetje gekletst en een rare vrucht geproefd: Maripa echt te goor voor woorden ahahha! Je moet hem ook openmaken met je tanden en er zit een grote pit in.
The next day Rise and shine, want vandaag gingen we naar het kinderhuis.
We hadden afgesproken samen met Ilke te fietsen. Ilke vertelde dat Juf Sita er niet zou zijn, vandaag en dat zij ruim 30 kinderen huiswerkbegeleiding moest geven.
Beetje raar dat ze die kinderen, even bij een vrijwilliggster achterlaten.
Niets is wat het hier lijkt, dus toen we na onze fietstocht aankwamen, die erg meeviel;), hebben we Mariska ontmoet. Mariske en Mala 'runnen' als het ware het kinderhuis. het was erg verwarrend, want maandag was ons gezegd dat wij meegingen kijken en niets hoefden te doen. Vervolgens waren we daar zegt Mariska: dat cath en ik de huiswerkbegeleiding (ruim 30 kids) moesten doen en dat zij wel af en toe even langs kwam en Ilke moest dan de kleintjes doen.
We hebben even kennis gemaakt met wat kindjes en ze gingen in de manenschijn zingen voor ons.
We waren er rond 1 uur en dan gaan ze daar eten. Ik heb ook een vorkje, eigenlijk in dit geval lepel meegeprikt. we werden toen aan alle kinderen voorgesteld. Ze eten daar eigenlijk altijd vegetarisch, de reden is niet godsdienstig, maar wat het wel is??
We aten rijst met een gele saus en groenten en er lag nog wat kool naast, maar dat was zwaar pittig en laat ik nou net dat als eerste proeven. FIREEEEEEEEE, maar het was erg lekker.
Daarna zie je dat de kameroudsten alles snel opruimen en de rest alvast naar boven gaat om te rusten. Zoals altijd heb je een aantal nieuwschierige kinderen die niet even rustig gaan liggen. Ze noemen je allemaal juf en spreken over het algemeen netjes tegen je. Mijn naam heeft al meteen meerdere versies gekregen: Dominee en dominica kwamen het vaakste voor.
Tijdens het rusten zijn wij door het gebouw gelopen en hebben wat foto's gemaakt. Bij de jongens afdeling wilden er een paar zo graag op de foto dat ze allerlei gekke moves gingen maken.
Zie foto!
Daarna hebben we met zijn 3en een inventarisatie gemaakt van de knutselspullen, zodat we weten wat er nog nodig is en wat we willen gaan doen. Ik heb bedacht om de deuren van de slaapkamers opnieuw te gaan verven en mooie naamborden te maken, nu is het overzicht behoorlijk weg en ik weet zeker dat het ook mooier oogt.
We moeten nog wel toestemming vragen ervoor.
Van de week willen we even overleggen en naar een soort v&d achtige winkel hier om spulletjes te halen.
Daarna moesten we iedereen uit bed trommelen en dat geloof me als je tegen ze praat, draaien ze zich zo om. Een paar waren zo moe dat we 3 keer terug moesten komen. De grote moesten meteen hun tassen meenemen, want na de pap en een soort stevige pudding, begon het echte werk: de huiswerkbegeleiding!
Wij hebben de pudding ook geproefd, het smaakte zoetig, maar was erg lekker! Hij was wit met een felroze kleur er boven.
Ik ben alleen de naam vergeten, dus die hoor ik vast nog een keer:P
Na het eten gingen de kleintjes met Ilke mee en de grote met ons.
Het begin ging goed, tot dat Mariska zei: dat ze naar huis ging. Daarna gingen een aantal over tafels rennen enzo. Toch hebben we wel ook kinderen kunnen overhoren, want sommige kids zijn erg serieus! En hebben we kunnen helpen met allerlei huiswerk, natuurlijk waren een aantal meiden nieuwsgierig en werden de vragen op je afgevuurd!
Wel erg leuk om ze te leren kennen, maar ik vond het wel een beetje chaos haha!
Ze moesten eigenlijk tot 17.15 huiswerk maken, maar ze waren allemaal klaar, dus heb ik kunnen regelen dat ze naar buiten mochten. Je wilt niet weten hoe snel ze buiten waren;)!
De voetbal kwam uit de kast en daar gingen ze. Velen gingen ook in de speeltuin spelen en een aantal renden door de kas. Dit leek ons niet oke dus, we hebben menig keer een kind uit de groententuin geplukt!
Het lastigste was nog toen de bel was gegaan en ze weer naar binnen moesten om te baden. Ilke en ik moesten links en rechtsom de kassen, om de laatste kinderen terug te drijven (ja het leek wel een kudde schapen), maar goed dat heeft ook wel weer wat:P.
Uiteindelijk waren ze allemaal binnen en moesten ze baden, voor het eten. De meisjes waren vrij snel boven en er kwamen ook vrij snel weer wat schone meisjes naar beneden. De jongens daarentegen moesten wij bij blijven van Mariska, omdat ze als apen aan de ophangrekken gaan hangen. Het punt was dat sommige jongens op de grond gingen liggen en niet wilden baden. Uiteindelijk hebben we bij kop en kont gepakt en richting de douches gewerkt haha, af en toe een gekkenhuis, maarja wel een uitdaging toch;)! Daarna hebben wij onze fietsen gepakt, awnt het was alweer 18.00! Op de terugweg nog wat boodschapjes gehaald en toen was het al weer donker!
We waren echt uitgeblust toen we hier aankwamen!
Over 2 dagen at least I'll try: een update over de vreemdelingen dienst waar we vandaag heen gaan en de bibliotheek bus. We gaan misschien dit weekend al op trip, dus dan kan het even duren!
You'll see!
Liefs uit een heerlijke Paramaribooooooooo

• 25 Januari 2013 - 14:14

Monique:

Hey lieve Do, wat een geweldige verhalen, je zou bijna een boek moeten schrijven !! echt knap hoor !!
    Gek toch dat je met een paar uur vliegen in zo'n andere wereld zit.
    Zoveel nieuwe indrukken nieuwe gewoontes nieuw eten leuk hoor !!
    Hier is het nog steeds koud brrrrr niets aan, als het goed is gaat het zondag sneeuwen daarna regenen met ijzel en dan gaan de temperaturen omhoog gelukkig !!
    Nicky zit nu in Italië het weer is daar redelijk zij heeft op een terrasje geluncht dusss ....
    Ze is vandaag uit Pisa vertrokken naar Florence en dan zondag gaat zij naar het Garda mee lekker even weg .
    Dané is hard aan het leren nog een PTA voor de voorjaarsvakantie 25 feb. en dan weer lekker een weekje vrij.
    Eric heeft een of ander vreselijk buikvirus !! brrrr oh ook wel weer zielig.
    Mama was vanmorgen even hier in de winkel koffie drinken even bij gekletst.
    Lieverd ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    En je zal denk ik toch aan al die leuke beestjes moeten wennen (zou iets voor Nicky zijn ) ha ha
    Heel veel liefs knuffels van ons allemaal
    Monique

Marit:

Hee wat leuk!, je doet wel al echt veel! En die gekko's zijn niet eng! Maar lief haha. Echt leuk om te lezen allemaal. Ben benieuwd waar je van het weekend Nasr toe gast. Veel plezier !, ik zag dat je geskypt had maar heb niet gehoord ;( vandaag lukt mis. Ik probeer wel. Succes vandaag xxxxxxx