Just keep swimmin; swimmin!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu Just keep swimmin; swimmin!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu

Just keep swimmin; swimmin!!!!

Door: Do

Blijf op de hoogte en volg Dominique

20 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Turtlessssssss Galibi

We werden zaterdag om half 8 opgehaald met de bus om richting Galibi te gaan. De hele rit was een bumpy ride en het verbaasd mij dat de bus niet kantelde. We zijn tussendoor nog gestopt om te ontbijten bij de Stolk. Vervolgens doorgereden naar Albina over bauxiet wegen met vele hobbels en kuilen en ja vooral niet je raam openhouden, want dan ben je keihard oranje! In Albina in het bootje gestapt om de oversteek naar Frans Gyana te maken, en we waren echt totaal verrast door het water dat spetterde en heel weird, de andere boot was gewoon droog! Misschien weer last van mijn karma….! !? In Fr. Gyana zijn we langs allerlei gebouwen gelopen en hebben we een markt bezocht.
Vervolgens hete roti gegeten, die kon worden afgeblust met watermeloen!
Daarna gingen we weer in de boot en ja aangezien we de eerste rit doorweekt waren, heb ik maar besloten om mijn onwijs sexy poncho aan te trekken. In de boot zagen we al een vies luchtje aankomen en voor we het wisten kwam de bui. De bootsman had een zeil en we werden als een bootje met illegalen vervoerd naar Galibi. Mja we waren iig wel droog he;).
In Galibi hebben we de boot uigeladen en de hangmatten opgehangen. Onze gids kwam met een vrucht aanzetten, dat als je de pitjes kapot maakt je kan make-uppen. Ik ben blij dat ik niet enthousiast aan de slag ben gegaan ermee, want je wordt gewoon oranje. Ik zal een foto plaatsen van zijn dochtertje die helemaal los ging ermee!
Vervolgens zijn we rond gaan lopen om foto’s te maken van Galibi. Opvallend was dat er veel gieren op het eiland zijn en ja die zijn echt superlelijk!
Na de shoots zijn we gaan chillen, om vervolgens aan te schuiven voor lekkere bami! Na het eten werden er cocktails gemaakt, die we moesten verdienen door te zingen. We hadden besloten het is een nacht te zingen.
Om half 10 gingen we de boot in, in het pikkedonker is dat best gek! We zagen vanaf het water al allerlei lampjes, dus goed nieuws! We hebben 1 schildpad zien leggen, en echt wat een proces is dat! Eerst het land op en een kuil maken, dan leggen (uitputtingsslag), ook al is dat beest dan in trance! Na dat leggen moet de kuil nog dicht en moet mevrouw draaien om weer terug te gaan naar het water. We mochten niet flitsen, dus het was lastig om een goed shot te krijgen. Er werd ook nog een schildpad ei doorgegeven a la pingpongbal. Toen de schildpad weer richting water ging, kregen wij een heerlijke plensbui over ons heen, mja what can I say lang leve die lelijke poncho!
Na het avontuur terug in de boot en nog even gaan chillen before sleepytime! Emily en ik kwamen erachter dat we zo dicht op elkaar hingen dat we met de billen tegen elkaar aan lagen! Erg romantisch, sorry nick :P! We hebben een klamboe gedeeld en mochten meegenieten van het zware gesnurk van onze gids! ’s Ochtends zijn Eem en ik op pad gegaan en hebben we met een inheemse Indiaanse gesproken en foto’s gemaakt. Daarna hebben we ontbeten met zijn allen en gingen we op pad met de hele groep. Na een tourtje tussen de bomen door, langs de supermarkt, langs een schooltje en mangobomen en ook nog een polikliniek was het moment daar…….De Galibi ZOO. Nu moet je niet denken dat het een onwijs grote dierentuin is. Nee het zijn zo’n 6/8 hokjes met dieren er in! Iedereen ging op de foto met de toekan, aapjes en de schildpad. Er liepen neusberen rond. Je had ook een oxylotl, een mooi dier dat ontzettend stinkt! Verder nog wat schattige knorries en een capibara. Helaas was de luiaard bruut vermoord door een paar lokale kindjes met een stok, dus die konden we niet zien. De aapjes gingen lekker los en pisten her en der op mensen! Daarna moesten we terug om snel de spullen te halen en de boot in te gaan. We waren pas een paar minuten onderweg……..toen……ons bootje zo sloom begon te gaan dat we al wisten hoe laat het was! De motor stuk, dus halverwege ergens aangelegd, om een bootje te ownen van en paar dudes. Het begon ook weer lekker los te gaan vanuit de wolken, dus poncho en het zeil in de aanslag. Iedereen was tot aan zijn onderbroekie doorweekt en de bus was een grote modeshow aan het worden! In de bus kregen we rijst en chickieeeeen en groente. Veel gelachen en ja toen we bijna thuis waren, stonden de straten weer blank! Ik heb weer een mooie trip achter de rug en er staat een drukke week voor mij op het programma!

Toedels van de noodlessssssss!!!!
XX

O ja ik ben thank god weer helemaal beter!!!!!!! Bedankt voor alle lieve berichten! XXX

• 24 Februari 2013 - 22:08

Rini:

Ha die Do,

Wat een verhalen allemaal en wat heb je al een hoop beleefd en meegemaakt.
    Ook nog ziek worden in den vreemde is natuurlijk helemaal niet leuk. Fijn dat het nu weer beter gaat.
    Lees wel dat je gezellige meiden om je heen hebt en van alles te doen.
    Nog gefeliciteerd trouwens (maar je bent al bijna weer jarig)
    Wim is ook jarig geweest en we hadden een groot feest geregeld.
    Hier heeft het dit weekend weer gesneeuwd. Prachtig wit alles.

Nog veel plezier en we lezen het vervolg weer.

groetjes Rini