Voltzberg, the last one.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu Voltzberg, the last one.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu

Voltzberg, the last one....

Door: Do

Blijf op de hoogte en volg Dominique

10 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Daar ging ik dan op mijn laatste trip!
De trip die hier het vetste schijnt te zijn, een echte musthave dus!
Onderweg een paar tussenstops gemaakt en toen kwamen we aan bij ons bootje!
We hadden gezellige bootsmannen: Dino en Serrano.
Onderweg nog een paar ara’s zien overvliegen, en wat brulaapjes in de boom!
Eenmaal aangekomen in ons super mooie cribje, met een stunning view, kwam het stomste gedeelte!
Alles uit de boot uitpakken en naar boven tillen, dus daar stonden we dan op een rij alles naar boven te slepen!
Hangmatten ophangen en dan nog even chillen en slapen, want de volgende dag gingen we de Voltzberg trotseren! 
Wakie wakie…………..
Daar gingen we dan in ons bootje 2 min en 11 seconden varen, aldus onze gids!
Over de gladden stenen en over de takken/boomstammetjes!
Langs de Anjoemaravallen (waar we als ‘beloning’ aan het einde van de dag in mochten plonsen).
Het zou 15km in totaal zijn wat we gingen lopen.
Na ongeveer 7km zouden we dan aan de voet van de Voltzberg staan.
Na 1 uur en 40 minuten lopen over keien, boomstronken en beekjes hadden we onze eerste stop.
Na 40 minuten lopen stonden we op het plateau en toen was het nog zo’n 40 minuten tot aan de voet van de berg en dan nog 20 om op de top te geraken.
Onderwijl nog doodshoofdaapjes gezien, vlinders en andere insecten!
Ondertussen toen we de Voltzberg echt gingen beklimmen over rotsen, dat ik dacht is dit wel de goede route?
Plukte onze gids nog even een vogelspin uit een boom en de fotoshoot was weer een feit!
Daar stond ik dan op een granieten berg met een vogelspin op mijn hoofd..
Daarna op volle sprint met handen en voeten omhoog geklauterd. Lange leve hoogtevrees, maarja weer een overwinning behaald ;)!
Foto’s genomen van het uitzicht en met de meiden. Natuurlijk ook nog een groepsfoto, met zijn allen naar boven is ook een foto waard!
Vervolgens terug naar beneden, DOODENG!
We roken onderweg ook nog iets goors, Sergio de gids: oh dat is brulapenpoep…….
Veel zelfgemaakte liedjes nog gezongen met de gids.
Na de achtervolging van een gordeldier, konden we lekker afkoelen in de Anjoemaravallen.
Helaas zitten daar zoenvisjes en krabjes, hap hap in je teen!
Een aantal dieren die we onderweg tegenkwamen of hoorden: Cicade (klinkt als een tandartsboor), fluitkikkers, lanspuntslang (ja weer voor mij langs), bruine kapucijnersapen, gordeldier (zo schattig), Amerikaanse ijsvogel, blue morpho, doodshoofdaapjes, vlinders.
Daarna weer naar huis en toen zijn Mirthe, Charlotte en ik gaan kijken bij het vissen. Offcourse moet ik weer uitglijden op de helling door de modder en keihard worden uitgelachen door alle mensen.
Daarna plensbui op ons hoofd gehad en op handen en voeten door de modder omhoog!
Wel nog doodshoofdaapjes gespot onderweg.
Daarna zijn we maar gaan zwemmen/chillen in de stroomversnellingen.
Daarna douchen en lekkere eten en ’s avonds nog wezen chillen op de rotsen met muziek en cocktails.

We waren er inmiddels achter dat er allemaal vleermuizen boven onze hangmatten sliepen en er een dikke vogelspin haar nestje had gebouwd….. Sleep well;).

The next day doodshoofdaapjes gevoerd en vogels spotten in the early morning.
We zagen toekans, kraagparkiet, boskalkoen, gestreepte specht en gieren.
Daarna op weg naar de Moedervallen wat een uurtje lopen was. Weer over keien en je moest oppassen voor de bullit ants en ja die zijn echt huge!
We zagen een: bladkikker, krab, veel mieren, een jodiumboom, de moederwatervallen, een man ging boomvlechten, palmen, een miljoenpoot, wandelende tak, een kolibri, een blauwe vlinder en ook nog hechtingsmieren.
We hebben gechild op de rotsen bij de moederwatervallen en toen weer terug.
Geluncht en ’s middags naar een strandje dichtbij geweest, waar een jongen ook nog 2 piranha’s opviste!
’s avonds een jamsessie gehad met de Raleighboys, die bestond uit een paar bootsmannen en wat locals. Echt lachen en we mochten zelf ook nog even wat muziek maken.
De hut stond blank van de jointjes, maar ja het was wel een toffe avond!

De volgende dag moesten we weer naar huis!
Met een paar hebben we de doodshoofdaapjes nog geroepen kissi kissi!
Het duurde even en toen kwamen ze, snel op de foto met banaantjes!
In de boot terug waren we de gids vergeten, dus even snel heen en weer! OEPS!
Onderweg nog een vrouw opgepikt, want haar kindje was ziek.
We hebben ook Dino’s pompstation in opbouw gezien en samen een steen gelegd.
Vervolgens was onze motor weer oververhit (op heenweg ook al!), dus even stoppen!
We zijn ook nog bij een monument van een vliegtuigramp gestopt en wat wrakstukken bekeken.
Toen kwamen we bij ’t Vat aan en moesten we wachten op de andere bus, die namelijk al onze spullen nog had!
Emily haar tas was opeens foetsie, maar die bleek bij onze tourman te zijn gelukkig!
Lekker gegeten bij ’t Vat en lekker gaan slapen!

Ik kan wel zeggen dat het de tofste trip is die ik gedaan heb hier in Suriname en ben blij dat ik deze als allerlaatste heb bewaard!

• 11 April 2013 - 09:12

Monique:

Lieve Do, ik ken je niet meer terug met al die overwinningen !! je moet eerst even een goede foto van je zelf sturen voor je thuis komt. hi hi
    Wat vreselijk eng wat je allemaal gedaan hebt grrrrrr brrrrr nooit van mijn leven echt niet heeeeeel dapper !!

lief kus vanuit een nat grauw Nederland xxx