Overige dagen part 2. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu Overige dagen part 2. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dominique Bruggeman - WaarBenJij.nu

Overige dagen part 2.

Door: Do.

Blijf op de hoogte en volg Dominique

10 April 2013 | Suriname, Paramaribo

We hebben laatste een special dag op het kinderhuis gehad, 2 dagen voor Holi phagwa.
Er kwam een band optreden en er werd allemaal eten geserveerd en drinken, dat was allemaal georganiseerd door donateurs.
Wij als vrijwilligers kregen ook nog een veer in ons …..gestoken voor onze inzet gedurende deze tijden!
Wij hebben geholpen in de bediening en konden meegenieten van de vrolijke hindoestaanse deuntjes!

De volgende dag zijn we met de kids naar een sportcomplex gegaan. Dit was ook door een donateur geregeld en hierbij was Arya niet het enige kinderhuis dat kwam!
Er kwamen dans en muziek optredens van de kids langs en toen jawel..mocht de leiding op het podium komen.
Niets vermoedend sta je daar en opeens moet je dansen! En wel op hindoestaanse muziek!
Oke, ik ben al geen talent, maar Hindoestaan come on! Het was een hilarisch tafereel en gelukkig hebben de kinderen het als grappig ervaren. Dusja daar doe je het dan maar voor he ;)!

The day after was het tijd voor Holi Pagwa ofwel Het Holifeest, Holi-Phagwa of Phagwa, Phagawa, Phaguaa is een Hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt en in feite een combinatie is van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Volgens de gregoriaanse kalender wordt het in het voorjaar gevierd en in de Hindoekalender op de dag na de volle maan van de maand Phaalguna. Naar deze maand is dit feest ook genoemd, Phagua/Phagwa. Op de dag van de volle maan vindt Holikadahan plaats. Bastantpanchami, Shivaratri, Holikadahan en Holi zijn hindoe-gedenkdagen in het hindoeïstische jaargetijde Basant.
Het Holifeest kenmerkt zich door dans, zang, versnaperingen en het strooien met gekleurd poeder, parfum (Goellaal) en ze sprenkelen gekleurd water (Abier).

Hoe tof is dat feest zeg. We gingen met de kinderen naar een afgehuurde plek, waar ook nog andere tehuizen kwamen. Een groot feest voor alle kids, met wederom fantastische muziek.
Toen het startsein was gegeven, begon iedereen te rennen met het Pagwa poeder en voor je het wist zat je onder de gele, groene, roze, oranje of paarse poedertjes.
Daarna zijn we door naar het Onafhankelijkheidsplein gegaan om met onze huisgenoten en de andere huizen, het pagwa feest verder te vieren. Hierbij kwam ook verf krijgen, en ja het is echt rotspul om van je af te boenen!
Het was echt leuk, want iedereen was onherkenbaar geworden, we leken wel aliens op een gegeven moment. De foto’s spreken denk ik wel voor zich!
Na het douchen, bleek dat niet alles eraf was gegaan en dat terwijl ik de volgende naar de Voltzberg zou vertrekken. Gelukkig was het alleen op mijn lichaam blijven steken en niet meer in mijn haar!